Kunstplaats Leerdam is tevens een galerie waarin hedendaagse kunstenaars een podium krijgen om hun werk te exposeren. 

Iedere maand zal er een andere kunstenaar centraal staan.

 

Ook mijn eigen werk zal hier met enige regelmaat geëxposeerd worden. 

Kunst kan worden aangekocht maar ook worden gehuurd.

 

 

Thomas Blok

In figuratieve landschappen en stadsgezichten zoekt Blok naar het contrast tussen de toevallige vormen van de natuur en de strakke lijnen van elementen die door mensen in het landschap zijn aangebracht. Hiervoor gebruikt hij acrylverf en houtskool. Bezoekers van de expositie kunnen worden getroffen door de weergave van het natuurlijke licht, dat bepalend is voor de bijzondere sfeer in het werk van Blok. Thomas Blok (1981, Breda) studeerde in 2007 af aan de Academie Minerva te Groningen in de richting Autonome Beeldende Kunst.

Sinds kort woont hij in Middelburg. Wie naar zijn werk kijkt, krijgt gemakkelijk een indruk van iemand die voortdurend onderweg is: een straat in Australië, een besneeuwd berglandschap in Oostenrijk, een verlaten station in het Groningse Zuidbroek. Met de landschappen van Blok is iets bijzonders aan de hand. Zonder uitzondering wordt de natuur doorkruist door spoorrails, een gondelbaan, een viaduct, of kabels in de lucht: allerlei menselijke elementen die in schilderslandschappen dikwijls worden weggelaten.

Zelf noemt Blok het een fascinatie, die al op jonge leeftijd begon – hij herinnert zich hoe hij als kind tijdens een autorit naar Duitsland graag keek naar de 'pittoreske telefoonpalen' die aan zijn raam voorbij gleden. Blok: 'De menselijke elementen die mij het meest fascineren zijn meestal niet met een esthetische bedoeling ontworpen maar meer op functie. Het zijn bijvoorbeeld hoogspanningsmasten, spoorlijnen inclusief bovenleidingen, viaducten'. Opvallend is dat er in het werk van Blok geen mensen aanwezig zijn: de gebouwen zijn leeg, de perrons liggen er verlaten bij. Zelfs zonder mensen is het werk van mensen overal aanwezig. Het contrast tussen de natuur en de door mensen gefabriceerde elementen in het werk van Blok wordt versterkt door zijn werkwijze. De levendige luchten en het natuurlijke licht worden uit de losse hand geschilderd, terwijl de menselijke bouwsels scherp en precies worden aangebracht, niet zelden met hulp van een liniaal. Om nog meer accent te leggen op de menselijke elementen in het grillige landschap maakt Blok graag gebruik van tegenlicht en silhouetten. Als bronnen van inspiratie noemt hij de romantische schilder William Turner, maar ook het Amerikaanse realisme van Edward Hopper. Het is mogelijk dat sommige bezoekers van de expositie zich afvragen wat Thomas Blok drijft om zijn prachtig verstilde landschappen te voorzien van hoogspanningsmasten. Blok: 'Ik vind het leuk als mensen door mijn werk anders gaan kijken naar alledaagse elementen in het landschap die vaak als storend worden ervaren. Dat ze merken dat er een keuze is: je hóéft het niet lelijk te vinden.'

 

Cornelis Vink

1966, Leiden) is een Nederlandse schilder en bioloog met een grote passie voor abstracte schilderkunst. Hoewel zijn huidig werk puur abstract is, kan het gezien worden als een representatie van het leven zelf. De energieke kleurenschema's die in zijn werk worden toegepast, weerspiegelen de geweldige chaos van de natuur; de orthogonale structuur van zijn schilderijen lijkt echter juist orde te brengen in de chaos. Deze 'orde' symboliseert de drang van de mens om zijn omgeving te organiseren en te controleren. Vink’s werk kan daarom gekenschetst worden als een creatieve zoektocht naar balans tussen natuur (of vrijheid) en 'controle'. Deze zoektocht is een fantastische en continue expeditie, waarbij in vrijwel elk schilderij nieuwe paden worden ontdekt.

Nu in de Kunstplaats tot 3 februari

 

Werk van de Amsterdamse kunstenares

Elize Lutz. 

 

Mijn werkproces    

 

De kracht van het spelen wil ik ondervinden en terugzien in mijn werk.

Dat werk gaat over een verborgen deel, het binnenste, uitvergroot naar intimiteit en kwetsbaarheid wat ieder op zijn eigen manier herkent.

Het is telkens een opnieuw beginnen, als bij een eerste ontmoeting.

Het is een aftasten van papier en hout, de structuur voelen, dit tegen het licht houden, de grootte accepteren.

Je laten leiden door toeval en uiteindelijk werken in verwondering.

De hardheid van het potlood uitdrukken en indrukken.

Duwen, prikken en kreuken in papier moet, tot het zijn kracht verliest en transformeert, zich vernieuwt.

Aannemen en invoelen van wat zich voordoet, meegaan in het proces, je verwonderen over ontstane imperfecties, deze uitvergroten en aanzetten.

Ruimte en tijd tot één samengevoegd als duur ervaren.

Niet denken aan wat het kan of moet worden, wachten, kijken en tijdens het werk je verliezen in een ritme, een structuur, uiteindelijk zien waarheen je stuurt.      

 

Elize Lutz

Tekent en maakt papiertransformaties

Woont en werkt in Amsterdam

Rietveld Academie 2008-2012

www.elizelutz.nl

 

 

Tot eind oktober schilderijen en tekeningen van Tom van Campenhout.

www.tomvancampenhout.n